Opintomestari: Tuomas Pajunpää


TEKSTI: Tuomas Pajunpää
KUVAT: Essi Jukkala ja Oskari Lahti

SIKH20 Hallitusesittelyjen yhdeksäs osa!

Hei moi!

Olen Tuomas, killan opintomestari vuonna 2020. Opintomestarina vastuullani on killan opintotoimikunnan johtaminen, killan suorittama abimarkkinointi, edunvalvonta, erilaisten opintoaiheisten tapahtumien järjestäminen sekä yhteydenpito korkeakouluun yhdessä puheenjohtajan kanssa.

Olen kotoisin Lohtajalta, noin kolmen tuhannen asukkaan entisestä kunnasta Keski-Pohjanmaalta. Kävin lukion Kokkolassa, ja valmistuin ylioppilaaksi Kiviniityn lukiosta keväällä 2016. Vastaanotin opiskelupaikkani sähkölle jo ennen ylioppilasjuhliani, mutta seuraava vuosi vierähtikin valtion palveluksessa Kajaanissa. Kun isäm_maata oli puolustettu tarpeeksi, pääsin syksyllä 2017 muuttamaan Otaniemeen ja aloittamaan opinnot.

Vielä kesällä 2017 en tiennyt käytännössä mitään Otaniemestä tai teekkarikulttuurista. Vasta fuksioppaan saavuttua sain tietää sähkön haalareiden värin, mikä teekkarilakki on ja millainen järjestö Sähköinsinöörikilta on. Muuttaessani Otaniemeen en tuntenut koko pääkaupunkiseudulta juuri ketään. Vanhat ystäväni ja harrastukseni jäivät Lohtajalle, joten täytin vapaa-aikaani syntyneen tyhjiön kiltatoiminnan parissa. Olin alusta asti fuksitapahtumien vakiokasvoja, ja lähdinkin heti fuksina kahteen toimarivirkaan. Toinen näistä rooleista oli lukkarikisälli, ja vuoden aikana annettujen näyttöjen perusteella (tai niistä huolimatta) kilta päätti lähettää minut seuraavaksi vuodeksi AYY:n lukkaritoimikuntaan. Samalla päädyin myös killan opintovastaavaksi. Opintovastaavana vietetyn vuoden jälkeen päätin hakea hallitukseen opintomestariksi, ja tässä virassa olen nyt ollut nelisen kuukautta.

Päätymiseni opiskelemaan sähkötekniikkaa ei ollut läheskään itsestäänselvyys. Vielä lukion alussa minulla ei ollut mitään tarkempia suunnitelmia tulevaisuudelle. Olin aina ollut erinomainen matematiikassa ja luonnontieteissä, joten harkitsin matematiikan, fysiikan ja kemian opintoja yliopistossa. Abivuoden alussa otin selvää eri diplomi-insinöörialoista, ja taidan olla historian ainoa henkilö, joka päätyi opiskelemaan sähkölle yliopiston nettisivujen esittelyjen perusteella. Harkitsin vielä loppumetreillä teknillistä fysiikkaa sekä konetekniikkaa, mutta EST-linjan mielenkiintoiset maisterivaihtoehdot nanotekniikasta avaruustekniikkaan ratkaisivat valinnan sähkön eduksi. Nyt kandidaatintutkintoa viimeistelevänä opiskelijana voin sanoa valintani osuneen napakymppiin.

Lähdin kiltaan opintomestariksi, sillä mielestäni sähkötekniikka on erittäin mielenkiintoinen ala, jonka sisältöä ja potentiaalia valitettavan harva abi ymmärtää. Olen eri messuilla abien kanssa keskustellessani huomannut, että monet abit eivät ole kiinnostuneita ”sähkötekniikasta”, mutta samalla he pitävät akustiikkaa, robotiikkaa, nanoteknologiaa, avaruustekniikkaa sekä pienelektroniikka erittäin mielenkiintoisina aiheina ja mahdollisina urapolkuina. Killan abimarkkinoinnilla onkin periaatteessa aika helppo tehtävä; monet abit haluavat tulla opiskelemaan sähkötekniikkaa, he eivät vain tiedä sitä vielä.

Lopuksi muutama kysymys, joiden avulla voit testata tuntemuksesi minusta.

  1. Mitä harrastusta ehdin harrastaa kymmenen vuoden ajan nuoruudessani?
    a) Partio
    b) Tennis
    c) Purjehdus
    d) Jalkapallo
  1. Mikä oli aselajini armeijassa?
    a) Jääkäri
    b) Pioneeri
    c) Viestimies
    d) Tykkimies
  1. Mihin toimarivirkaan päädyin fuksina lukkarikisällin lisäksi?
    a) Opintovastaava
    b) Yrityssuhdevastaava
    c) Sössön toimittaja
    d) Pajakisälli
  1. Kuinka monilla sitseillä olen tähän päivään mennessä ollut?
    a) 28
    b) 45
    c) 62
    d) 87
  1. Mikä tavoite minulla on ennen valmistumistani.
    a) Suorittaa Tuta 1.
    b) Selvitä wappuna Ullikselle aamukahdeksaan mennessä.
    c) Kokea osakunnan fuksivuosi.
    d) Saada teekkarilakki yhtä keltaiseksi kuin killan mouhoilla.

 

Vastaukset: 1a, 2b, 3d, 4c, 5c

(Visited 99 times, 1 visits today)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*