KUVAT: Anni Parkkila, Essi Jukkala
Tärkein syy sanoittaa sitsikappaleita on tottakai se, että sanoittaminen on hauskaa. Tämän lisäksi sitsien soittolistat tarvitsevat jatkuvasti tuoretta tuotantoa. Harva jaksaa laulaa pelkästään samoja kappaleita joka sitseillä. Monet uudet sanoitukset toki unohtuvat nopeasti ensiesityksen jälkeen, mutta on myös mahdollista, että juuri sinun kappaleesi raikaa sitseillä vielä vuosiakin sanoituksen jälkeen.
Kun sanoituksen on saanut valmiiksi, sillä kannattaa ehdottomasti osallistua otaniemen vuosittain marraskuun alussa järjestettävään teekkarilaulukilpailuun. Vastaus kysymykseen:onko kappale tarpeeksi hyvä osallistuakseen, on että ei väliä. Osallistu joka tapauksessa.
Ennen itse asiaan jatkamista on huomautettava, että aivan loistavan sitsikappaleen voi varmasti tehdä huomioimatta ensimmäistäkään alla olevista ohjeista. Ohjeet kuvaavat vain yhtä tapaa lähestyä sanoittamista, mutta väitän, että alla olevia asioita miettimällä päässee ainakin alkuun ja saa mahdollisesti sanoituksesta piirun verran paremman.
Melodia
Melodian valinta on ehdottomasti yksi sanoituksen lopputulokseen eniten vaikuttavista asioista. Nappiin osunut melodia voi helposti nostaa keskinkertaisemmankin sanoituksen sitsihitiksi. Epäonnistuneella valinnalla taas eeppisenkin sanoituksen potentiaali voi valua täysin hukkaan.
Ensimmäinen asia johon melodian valinnassa on syytä kiinnittää huomiota on sen monimutkaisuus. Liian monimutkaisella melodialla sanoituksen pääsee todennäköisesti esittämään soolona. Yksinkertaiseen melodiaan taas yleensä saa sitsikansan viimeistään hetken soolon jälkeen mukaan. Monimutkaisuuden kanssa käsi kädessä kulkee melodian tuttuus. Kaikille entuudestaan tuttu melodia päätyy itsestään selvästi huomattavasti harvemmin sooloksi kuin tuntematon. Yllä olevat kriteerit huomioon ottaen ei liene kovin yllättävää että monet lastenlaulut on pilattu uusiokäytetty sitsikappaleiksi.
Vaikein melodia, jota itse olen päätynyt sanoittamaan lienee Röllin omituisten otusten kerho, joka näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta on hyvinkin progeinen ralli. Sen lisäksi että säkeistöjen laulaminen kappaleeseen oli vaikeaa, niiden sanoittaminen oli jopa vaikeampaa.
Melodian valinnassa kannattaa myös kiinnittää huomiota kappaleen pituuteen. Jollei sanottavaa ole oikeasti runsain mitoin, kannattaa yleensä kappaleen pituus pitää kompaktina. Pitkää alkuperäismelodiaa voi olla kannattavaa pätkiä esimerkiksi yhteen tai pariin säkeistöön ja kertosäkeeseen.
Teema
Selkeän teeman valinta sitsisanoitukselle auttaa huomattavasti sanoitusprosessia. Teemasta on usein helppoa ammentaa sekä sanastoa että alkuperäismelodia. Merirosvoteema? Yksi ilmeinen melodia voisi olla Pirates of the Caribbean -teema. Vastavuoroisesti jo valitusta melodiasta voi kehittää teeman kappaleelle. Helppoja ja usein käytettyjä teemoja ovat esimerkiksi monet sitsipöydästä löytyvät juomat, Otaniemi ja opiskelu.
Teeman valinnassa ja yleensäkin sanoituksessa kannattaa miettiä sanoituksen kohdeyleisöä. Insidevitsin ympärille voi todennäköisesti sanoittaa ainakin vitsin ymmärtävien keskuudessa maailman hauskimman sitsibiisin. Suosio muualla voi olla rajoitettua. Tämä ei toki tarkoita etteikö näitä kappaleita kannattaisi tehdä. Tottakai kannattaa! Mahdollisesti rajoitettu kohdeyleisö on vain hyvä tiedostaa jo tehdessä.
Muut huomiot
Ajankohtaisaiheet ja kuumimmat hittibiisit ovat teeman suhteen kaksiteräinen miekka. Harva asia osuu sitseillä paremmin maaliin kuin hyvin tehty ajankohtais-sanoitus. Huono puoli ajankohtais-sanoituksissa on niiden taipumus kuolla aiheen ajankohtaisuuden mukana.
Myös kappaleen riettauden tai muun epäsopivuuden tasoa kannattaa miettiä haluttu kohdeyleisö mielessä. Lienee sanomattakin selvää, että edellä mainitun tason noustessa potentiaalisella kohdeyleisöllä on tapana kaventua. Erästä killassakin tunnettua henkilöä lainatakseni, ei ole vääriä sanoituksia, vain vääriä kohdeyleisöjä!
Leave a Reply