Sähkökiltis Smash 101.


TEKSTI: Simo Hakanummi
KUVAT: Simo Hakanummi

Monet ovat jo saattaneet huomata, että kiltikselle on saapunut uusi raivokkaita ja primalistisia ääniä aiheuttava viihteen lähde. Toden totta: uuden viihdekeskuksen, Nintendo Switchin myötä piti killalle hankkia myös kyseisen konsolin kuumin moninpelimättö eli Super Smash Bros Ultimate (SSBU). Simppelisti sanottuna SSBU on ”2D-tappelupeli”, valitset tason, valitset hahmon ja sitten läiskitään. Peli on kasuaalisti pelattuna aika hyvätempoista, hahmot ovat hyvin erilaisia, niin ovat tasotkin. Tasot voivat joskus olla suurempi vaara pelaajalle kuin vastassa olevat kanssapelaajat. Soppaan kun lisätään monet aikaisemmin mainitut tavarat, on meillä kasassa aika mausteikas annos rähinää ja kaaosta. Tämä mylly on omiaan ylläpitämään kivaa ”partygame” fiilistä kohtuu pitkään.

SSBU on klassikkosarjan 5. iteraatio on nykyisen videopelisukupolven kuumimpia tuotoksia. Kirjoittamisen hetkellä pelissä on mukana 75 pelattavaa hahmoa yli 25:stä eri pelisarjasta. Hahmoja on tuotu eksoottisimmistakin pelisarjoista kuten Cloud (Final Fantasy 7), Snake (Metal Gear), Banjo & Kazooie (Banjo-Kazooie), Ryu & Ken (Street Fighter) ja Joker (Persona 5). Kaikki pelisarjat eivät ole saaneet edustajakseen hahmoa jolla hakata muita hahmoja, joten näiden osuudeksi on saattanut jäädä mielenkiintoinen kenttä, taistelun tiimellyksessä hyödynnettävä tavara tai vaikkapa vain tunnettu kipale joka on saanut vielä mukavan remixauksen.

Okei, sisältöä on siis paljon. Sarjan fanit ovat kyllä arvostaneet aivan huikeaa sisällön määrää, joka peliin on ahdettu, mutta miten juuri SINÄ pääset mukaan tähän hupiin? Ensimmäiseksi pitää selvittä miten tätä peliä pelataan. Paras keinohan on tietenkin kysyä killan kasvavalta määrältä Smash osaajia, suurin osa kykenee opastamaan tulokkaan hyvään alkuun tai ainakin kertomaan mikä itsellä toimii.

Varmuuden vuoksi meillä on sitten myös tämä Sössön oma Smashguide joka auttaa hahmottamaan ainakin ohjauksen perusteet ja muutaman hyvän tipsin.
Aloittakaamme.

Pelin tavoite

SSBU:ssa pelaajan terveyttä/kuntoa kuvaavat prosentit. Jokainen pelaaja aloittaa pelin nollasta prosentista (0%). Tämä prosenttimäärä kuvaa kuinka moninkertainen on hahmon iskunherkkyys. Jokaisen hahmon iskunherkkyys on erilainen, isommilla hahmoilla se on pienempi, pienillä hahmoilla suurempi. Kun hahmoa lyödään, prosenttimäärä kasvaa ja hahmo lentää voimakkaammin vihollisten iskuista. Ennen pitkään hahmon kunto on niin heikko että tarpeeksi voimakas isku sinkoaa hahmon ulos peliruudusta ja tällöin pelaaja menettää elämän (Stock-pelimuodossa) tai pisteen (Time-pelimuodossa). Tarkoitus on siis poistaa vihollisen elämät tai ansaita enemmän pisteitä. Varsin yksinkertaista, seuraavaksi vuorossa ohjeet tämän tanssin saloihin, eli ohjaukseen.

Ohjaus

Kuten tarkkaavaiset ovat huomanneet, esittelin kaksi eri ohjain tyyppiä. Oikeasti SSBU:ta voi pelata jopa neljällä eri ohjain tyypillä, mutta me killalla omaamme vain kaksi. Kapulan sekä kahdesta kapulasta ja fuusio palasesta muodostuva Switch OhjainTM. Huoli pois, ohjainten väliset erot selitetään kun se on tarpeen. Tässä vaiheessa on myös hyvä muistaa että lähestulkoon kaikki nappulat voi uudelleen asettaa tekemään jotakin muuta kuin oletus toimintoaan. Tässä pikku oppaassa käytämme OLETUS toimintoja joka nappulassa. Muistakaamme myös että vaikka nappulat tekevätkin kaikilla hahmoilla saman asian, niiden muoto ja teho voivat vaihdella hahmosta toiseen.

Ohjauksen tärkein ja oleellisin osa on tietenkin hahmon liike, tämä tapahtuu liikkumistikkua hyödyntäen:

  • Sivusuunnat laittavat hahmosi kävelemään, juoksemaan ja ryntäämään, riippuen siitä kuinka ripeästi liikkumistikkua sivuille painaa.
  • Alasuunta saa hahmosi kyykkäämään.
  • Yläsuunta saa hahmosi hyppäämään. Kun painat ylös toisen kerran kun olet ilmassa, hahmosi suorittaa toisen loikan, tämä ”Tuplahyppy” on mahdollista tehdä vain kerran sen jälkeen kun irtoat maasta. Hypyn korkeus vaihtelee tikun liikutuslujuuden mukaan, pienempi hyppy tosin vaatii totuttelua ja harjoittelua.
  • Liikkumistikku itse on myös ”painettavissa”, tämän voi tuntea pienenä klikkauksena kun tikkua painaa.

Pro Tip: Lähestulkoon kaikki taitavat pelaajat pistävät yläsuunta hyppäämisen pois päältä ja hyödyntävät sen sijaan omistettua hyppynappulaa jossain muualla. Sillä jos yläsuunta aiheuttaa hypyn, se estää niin kutsutun ”Ylä Tilt” hyökkäyksen nopean suorituksen.

Seuraavaksi se kriittinen osuus, eli miten aloitat vastustajasi takomisen, tähän meillä on perustoimintonappulat:

  • Ylä nappulassa on sidottuna hyppy, raskas/pitkä painallus johtaa isoon hyppyyn, kun taas kevyt/nopea painallus niin sanottuun ”Short hoppiin”, joka on pienempi hyppy, tätä tosin pitää vähän harjoitella.
  • Vasemmassa nappulassa on myös sidottuna hyppy.
  • Oikeassa nappulassa on sidottuna ”Peruslyönti”.
  • Ala nappulassa on sidottuna ”Erikoisisku”.

Kaksi eri hyppy nappulaa ja vihdoin niitä rähinä nappuloita! Ennen kuin sukellamme näiden mätkynappuloiden saloihin, hoidetaan pois alta loputkin nappulat. Tässä vaiheessa kahden eri ohjaintyyppimme nappulat alkavat erota toisistaan joten selitämme molemmat ohjaimet erikseen.

Olkanäppäimet – Kapula.

  • Vasen on kiinniotto.
  • Oikea on kilpi.

Olkanäppäimet – Ohjain.

  • Vasen liipaisin on kilpi.
  • Oikea liipaisin on kilpi.
  • Vasen olka on kiinniotto.
  • Oikea olka on kiinniotto.

Jäljellä on enää kaksi pelille tärkeää näppäinsarjaa, molemmat jotka löytyvät vain ohjaimesta. Ensimmäisenä on ”Taunt” nappulat, näistä nappuloista hahmosi suorittaa lyhytä animaatioita joiden aikana lentää sloganeita, käsimerkkejä, tansseja, ärsyttäviä ääniä, venkoilua ja kaikkea muuta mikä saa vastustajasi veren kiehumaan armottoman turpasaunan jälkeen. Toisena on custom-tikku, tähän kätevään kaveriin voi sitoa kaikenlaisia todella hyödyllisiä liikkeitä, kuten ”Tiltit”, ”Smashit” ja vaikka mitä muuta, näistä lisää pian.

Okei, siinä on perus nappulat. Näiden nappuloiden tunteminen on hyvä alku, mutta SSBU:n todellinen kauneus alkaa vasta kun näitä nappuloita alkaa yhdistämään suorittaakseen jumalaisia comboja ja manöövereitä.

Näppäinyhdistelmät

Aloitetaan heittämällä yksi ydinajatus jokaisen lukijan mieleen.

Toiminto + Suunta + Orientaatio (+ Ripeys) = Seuraus

Jokainen toimintonäppäin itsessään tekee jotain, mutta kaiken ydin piilee suuntapainalluksen (Suuntatikulla) yhdistämisessä toimintoon, joka hahmosi orientaatiosta (Ilmassa/Juosten/Paikallaan) riippuen tekee jotain aivan erilaista kuin mitä pelkkä toimintonappula yksin tekisi. Tähän kun lisätään vielä ripeän suunta painalluksen (Tilt) vaikutus, niin johan alkaa tapahtumaan. Käymme nyt läpi nappula yhdistelmiä yllä nähdyssä formaatissa.

Käydään aluksi läpi ensin perusisku nappulan vaihteluita, sillä ne omaavat hyvin samanlaisen luonteen hahmosta toiseen ja niiden hallitseminen täten helpottaa KAIKKIEN hahmojen käyttöä.

  • Perusisku = Yleensä nopea ja kevyt sohaisu, jonka monesti voi ketjuttaa tehokkaaseen sarjaan lyöntejä, kätevä kun vihollinen on lähellä ja nopeus on valttia.
  • Perusisku + Vasen/Oikea + Juosten = Tämä on niin kutsuttu ”Dash-attack”, sen yleisluonne on nopea ja pitkälle matkaava pusku. Tehokas väline kun pitää päästä vastustajaan käsiksi mahdollisimman nopsaa. Vaihtelee huomattavasti hahmosta hahmoon.

Nyt esittelyssä on niin kutsutut ”Tilt-attack” iskut, nämä iskut voi suorittaa pitämällä liikkumistikkua painettuna haluttuun suuntaa. Ne ovat voimakas työkalu kaikilla hahmoilla.

  • Perusisku + Alas + Paikallaan = Yleisluonne on sama kuin potku säärille. Oikein ajoitettuna hyvä temppu esimerkiksi kohti ryntäävän vastustajan pysäyttämiseen.
  • Perusisku + Vasen/Oikea + Paikallaan = Yleisluonne on lyönti, johon on pistetty hartiat mukaan, hyödyllinen melkein kaikissa tilanteissa. Tämä isku vaatii yleensä pienen määrän liikettä ennen kuin sen voi suorittaa. Tämän voi kiertää sitomalla ”Tiltit” ohjaimen custom-tikkuun.
  • Perusisku + Ylös + Paikallaan = Iskun yleisluonne on ylöspäin suunnattu huitaisu, äärimmäisen tärkeä työkalu kun haluat lyödä vihollisen ilmaan tai lyödä ilmassa olevaa vihollista. Aiemmassa Pro Tipissä mainitsin kuinka liikkumistikun yläsuunnan käyttö hyppäämiseen voi aiheuttaa konfliktin tämän iskun suorituksessa.

Seuraavaksi käymme läpi isku muunnelmat kun hahmo on ilmassa. SSBU:ssa ilmassa rähinä näyttelee hyvin isoa osaa. Siksi on tärkeää tuntea, tietää ja ymmärtää mitä kaikkea hahmot voivat tehdä ilmassa. Tässä vaiheessa on tärkeä muistuttaa että jokaisella hahmolla on käytössään ”Double Jump”, eli jo ilmassa ollessa voi hypätä uudestaan, mutta vain kerran sen jälkeen kun irtoat maasta. Suuntatikulla pystyy suuntaamaan hahmon lentorataa läpi ilman, joka on tärkeä osa ilmassa kamppailua.

  • Perusisku + Ilmassa = Yleisluonne on laaja-alainen pyyhkäisy ilmassa, paras silloin kun vastustaja on jo lähellä tai haluat vallata ilmatilaa.
  • Perusisku + Vasen/Oikea + Ilmassa = Yleisluonne on joko hahmon eteen suuntaava pitkä pyyhkäisy tai taaksepäin suuntaava voimakas pisto. Tässä isku tyypissä on tärkeä huomata suunta johon hahmon kasvot osoittavat, sillä se päättää kumman version iskusta suoritat.
  • Perusisku + Ylös + Ilmassa = Yleisluonne on huitaisu tai voimakas pisto yläsuuntaan. Tärkeä työkalu niin kutsutussa ”Jugglaamisessa” eli vihollisen pompottamisessa ilmassa.
  • Perusisku + Alas + Ilmassa = Yleisluonne on huitaisu tai polkaisu alaspäin. Näyttelee merkittävää roolia kun yrität itse päästä alas ilmasta takaisin maahan. Tiettyjen hahmojen variaatio tästä iskusta sisältää niin sanotun ”Meteor” vaikutuksen, eli jos osut ilmassa olevaan viholliseen oikeassa kulmassa tällä iskulla, vihollinen sinkoaa suoraan alaspäin osumakohdasta.

Pro Tip: Jos painat hyppy, perusisku ja vaihtoehtoisesti suunta nappulaa samaan aikaan suorittaa hahmo automaattisesti ”Short hopin” kera hyökkäyksen, tämä on loistava tekniikka kun painitaan maa ja ilma -pelin rajoilla.

Perusiskujen voimakkain, joskin riskialttein muoto on nimeltään ”Smash-attack”. Nämä voimakkaat iskut vaativat viimeisen osuuden yhdistelmä iskuista, eli ”Ripeyden” ja voidaan suorittaa vain paikaltaan maasta käsin.

Iskujen temppu on painaa suuntanäppäin ripeästi haluttuun suuntaan, painaen perusiskunappulaa SAMAAN aikaan ja pitää näppäimiä pohjassa. Onnistuessaan hahmo ottaa jännittyneen asennon ja alkaa välkkyä. Tämä tarkoittaa että ”lataat” Smash iskua. Mitä pidempään lataat, sitä voimakkaammaksi isku tulee, kun olet ladannut tarpeeksi, päästä nappulat irti ja rukoile iskusi osuvan. Smash iskun lataaminen ei aina ole kuitenkaan tarpeen tai suositeltua, iskut ovat yleensä tarpeeksi vahvoja ilman lataustakin. Suurin osa Smash iskuista omaa hyvin pitkän ja hitaan ”Wind Down” animaation, jonka aikana hahmosi on avoin iskuille, käytä näitä iskuja siis varoen.

  • Perusisku + Vasen/Oikea + Paikallaan + Ripeästi = Yleisluonne on voimakas sivuttaissuuntainen läimäys. Isku on vakio työkalu vihollisen viimeistelyyn.
  • Perusisku + Ylös + Paikallaan + Ripeästi = Yleisluonne on voimakas ylöspäin suunnattu läimäys. Voi pyyhkäistä myös sivulla olevan vihollisen mukaansa. Isku on tehokas työkalu ilmassa olevan vihollisen viimeistelyyn.
  • Perusisku + Alas + Paikallaan + Ripeästi = Yleisluonne on voimakas matala molemminpuolinen pyyhkäisy. Tehokas työkalu vihollisen liikkeiden rajaamiseen. Monesti hiukan heikompi kuin muut Smash hyökkäykset, mutta osuu laajalle alalle.

Perusiskut olivat siinä, seuraavaksi on vuorossa kilpi ja kiinniotto nappulat. Kilpi on lähestulkoon sama kaikilla hahmoilla, joskin hahmon yksilöllinen nopeus vaikuttaa paljon. Kiinniotto on paljon hahmokohtaisempi, joskin perus ajatus on kaikilla sama.

  • Kilpi = Hahmo muodostaa ympärilleen kuplan joka suojaa hyökkäyksiltä. Jokainen estetty isku pienentää kuplan kokoa. Kuplan kutistuessa liian pieneksi, se poksahtaa ja hahmosi tyrmääntyy, tällöin olet avoin esimerkiksi täysin ladatulle Smash hyökkäykselle.
  • Kilpi + Alas = Hahmo suorittaa väistöliikkeen paikallaan ja on hetken aikaa immuuni suurimmalle osalle hyökkäyksiä. Kyseessä on äärimmäisen hyödyllinen liike, varsinkin tiukassa lähitaistelussa.
  • Kilpi + Vasen/Oikea = Hahmo suoritta väistöliikkeen pyörähtäen valittuun suuntaan ja on pienen hetken immuuni suurimmalle osalle hyökkäyksiä. Liike on äärimmäisen hyödyllinen, varsinkin tiukassa lähitaistelussa.
  • Kilpi + Suunta + Ilmassa = Hahmo suorittaa pienen lipuvan väistöliikkeen ilmassa ja on pienen hetken immuuni suurimmalle osalle hyökkäyksiä. Voi suorittaa vain kerran maasta irrottuaan. Äärimmäisen hyödyllinen liike, joka voi myös toimia ilmaliikkumisen jatkeena.
  • Kiinniotto + Paikallaan/Juosten(/Ilmassa) = Yleensä hahmo yrittää ottaa kiinni edessä olevasta vastustajasta. Voidaan suorittaa paikaltaan tai juoksusta. Onnistuessaan hahmo ottaa vastustajan otteeseen, jonka jälkeen suuntaliikkeen painaminen aiheuttaa heiton valittuun suuntaan. Perusisku nappulalla voi myös lyödä kiinniotettua vastustajaa. Vastustaja voi myös nappuloita rämppäämällä päästä irti otteesta. Harvoilla hahmoilla kiinniotto liikettä voi myös käyttää ilmassa, tosin yleensä ei kiinniottamiseen, vaan reunuksesta kiinniottamiseen ja lievään häiriöiskuun.

Viimeiseksi ja lyhyimmäksi näppäinyhdistelmä osuudeksi jää erikoisisku nappulan käyttö. Erikoisiskut vaihtelevat TÄYSIN hahmosta toiseen, siksi suurimmalle osalle ei ole mielekästä edes listata juuri mitään yleisluonnetta tai käyttötarkoitus neuvoja.

Yleensä erikoisiskut antavat hahmolle identiteettiä yhdistelmänä painoluokan ja nopeuden kanssa, ne voivat olla käteviä apuvälineitä tai voimakkaita pelinkääntäjiä.

  • Erikoisisku + Ylös + Paikallaan/Ilmassa = Yleisluonne on jonkin tyypin hyppy, loikka, teleportaatio tai lentokyky. Joillakin hahmoilla ei noudata tätä luonnetta lainkaan. Äärimmäisen tärkeä ominaisuus hahmoilla jotka sitä voivat hyödyntää, näille hahmoille se tarkoittaa käytännössä KOLMATTA hyppyä johon pätevät samat rajoitukset kuin tupla hyppyyn.

Loppusanat

Sösses soikoon kun tästä tulikin pitkä ja väliin mahtui huolestuttavan vähän huulenheittoa ja huumoria. No ei se mitään, toivottavasti tästä pienestä oppaasta on hyötyä kaikille jotka joskus haluavat ottaa osaa uuteen kiltaviihteeseen. Taitava pelaaminen ei ole tässä pelissä kaiken A ja O. Hauskaa se on pohjalta huipulle.

Simo Hakanummi, Kiltahuonevastaava ja Sössön toimittaja.

(Visited 221 times, 1 visits today)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*