Aalto-Yliopiston Sähköinsinöörikillan Oltermanni: Anu Lehtovuori


TEKSTI: Elias Hirvonen
KUVAT: Kalle Petäjäaho ja Elias Hirvonen

Mikä ihmeen oltermanni?
Oltermanni on yhdyshenkilö killan ja opettajakunnan välillä. Tämä perinne on aloitettu jo 40-luvulla, kun kaivattiin enemmän yhteistyötä koulun kanssa. Oltermanniksi valitaan nykyään killan arvostama koulun opetuskunnan jäsen kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Anu Lehtovuori nimitettiin killan 14. Oltermanniksi killanvaihdon yhteydessä 10.01.2020.

Anu_Lehtovuori
Anu Lehtovuori, Yliopiston lehtori

 

Harrastus: Lukeminen
Toteemieläin: Karhu
Kuuluuko ananas pitsaan: Riippuu syöjästä
Mitä sähkö on: Täynnä loistavia mahdollisuuksia
Lempiaihe sähköstä: Piiriteoria
Mitä muilla tulee mieleen Anusta: Aktiivinen, Tarkka ja perinpohjainen

Mikä on ollut polkusi yliopiston lehtoriksi?
Tulin viime vuosituhannella lukion jälkeen opiskelemaan silloiselle TKK:lle Otaniemeen. Aloitin jo opiskeluaikana työt laboratoriossa ja diplomi-insinöörin tutkinnon jälkeen jäin tekemään lisensiaatin työtä eli jatko-opintoja. Sen jälkeen keskityin monta vuotta opetustehtäviin. Väitöskirjan kautta olen palannut takaisin tutkimuksen pariin, hiukan eri alalle. Mutta en ole siis päässyt ollenkaan pois Otaniemestä.

Millaista oli oma opiskeluaikasi?
Olin aika tavoitteellinen opiskelija, ja halusin tutkinnon nopeasti ulos. Ajattelin että kun on tutkinto suoritettu, niin sitten on aikuisten kirjoissa ja vapaa tekemään mitä haluaa. Ne oli niitä vuosia, kun sisäänotot olivat todella suuria. Ei ollut erikseen kandi- ja maisteritutkintoja ja sähköllä oli vain yksi sisäänotto eli ei ollut samalla tavalla EST ja AIT kuten tällä hetkellä. Piirianalyysin luennoillakin oli varmasti yli 300 henkeä. Opintojen puolivälin jälkeen siirryttiin näitä nykyisiä maisteriopintoja vastaaviin kursseihin, jotka oli sitten aika pieniä. Eli se porukka, jonka kanssa oli alkuvaiheessa tehnyt hommia muuttui siinä välissä. Luin itse perusopintojen laajat oppiaineet ja niiden järjestö oli siihen aikaan Guru. Siellä olin enemmän aktiivinen ja toimin muutaman vuoden myös sihteerinä. SIK:n toiminnassa en ollut kovin paljoa mukana fuksivuoden ja lakin hankkimisen jälkeen.

Oliko aina selvä, että haluat opettaa yliopistolla?
Varmaan vähän samalla tavalla kuten aika monilla niin ei minulla ollut mitään selvää kuvaa siitä mitä tekisin isona. Aika arvalla tuli sähkökin valittua, mutta se tarjosi jo siihen aikaan paljon eri mahdollisuuksia. Ja Nokia oli tietysti siihen aikaan iso menestyvä firma, josta kuultiin paljon ja sähkö oli siten aika kuuma ala, mitä toki on edelleenkin. Opiskeluaikanani olin lisäksi assistenttina pitänyt laskareita, mikä oli mukavaa hommaa ja vastapainoa tutkimustyölle. Mutta ei minulla ole ollut koskaan mitään urasuunnitelmaa. Ja sitten kun on opetustehtävissä ollut, niin se on tuntunut omalta.

Mitä muuta teet opettamisen lisäksi?
No siis todella paljon. Voisin karkeasti sanoa, että puolet on opetusta. Olen nyt vastuuopettajana viidellä kurssilla ja lisäksi on jatko-opiskelijoiden ja myös kandi- ja diplomitöiden ohjausta. Jatko-opiskelijoiden ja väitöskirjojen ohjaus on, jos ei nyt ihan päivittäistä, niin kuitenkin viikottaista keskustelua ja yhdessä miettimistä. Lisäksi autan meidän professoreita esimerkiksi tutkimusrahoituksen hakemisessa muun muassa Business Finlandilta, Suomen Akatemialta ja yrityksiltä. Jos projekteissa on mukana useita yrityksiä niin hallinnointi ja raportointikin vie aikaa. Lisäksi pitää muistaa, että opetussuunnitelma tehdään täällä koulussa itse: mitä opetetaan, millaisia kursseja ja minkä laajuisia, minkälaista osaamista vaaditaan ja miten arvioidaan.

Olet kirjoittanut piirianalyysin oppikirjat, millaista niiden teko oli?
Ensiksi pitää sanoa, että Valtosen Marttihan ne on pääasiassa kirjoittanut eli minun rooli on ollut niissä aika pieni. Olen enemmän kommentoinut ja muokannut tekstejä kuin varsinaisesti kirjoittanut eli olen ollut lähinnä viimeistelyssä mukana. Tämmöisessä oppikirjassa kaiken pitää olla kuitenkin todella oikein. Jos suullisesti sanoo vaikka luennolla jotain vähän puolihuolimattomasti, ei siitä tule kukaan kolmen vuoden päästä sanomaan. Kirjoissa myös kaikissa tekijänoikeusasioissa pitää olla todella huolellinen.

Vinkit piiriä suorittaville opiskelijoille?
No, minä annan vinkkejä vain kaikille yhteisesti, enkä anna koetärppejä Sössön haastattelussa.  Mutta ehkä voisin yleisesti sanoa opintoihin, että ahkera asenne, halu oppia ja työnteon määrä korreloi aika vahvasti menestyksen kanssa.

Miten kehität nykyisiä kurssejasi?
Kun olen ollut pidempään täällä töissä, niin olen oppinut ettei kannata yrittää kaikkia kursseja kehittää samaan aikaan. On parempi valita vuosittain yksi kurssi tai joku asia mihin keskittyy ja mitä muuttaa. Uudistuksiin on varattava riittävästi aikaa ja tehtävä asiat kunnolla. Nyt viime vuosina kehittämäni suht uusi kurssi on Työssäoppiminen, jonka kautta voi saada opintopisteitä kesätöissä kerätystä osaamisesta. Lisäksi on tehty uusi kurssi englanninkieliseen kandidaattiohjelmaan ja sitä varten MyDAQ-laitteilla tehtäviä harjoitustöitä. Piirianalyysin kursseissa suurimmat muutokset on viime vuosina ollut digitalisointia eli automaattitarkastuksen hyödyntämistä MyCoursesin kautta tehtävissä kotitehtävissä.

Mitä mieltä olet killasta ja kiltatoiminnasta?
Siitä lähtien kun olen TKK:lle tullut, on kilta ollut aina tuossa naapurissa. Pitää myöntää, että Otakaari 5:ssa kilta oli jotenkin enemmän läsnä arjessa. Esim. aamulla töihin tullessa saattoi nähdä haalariasuista porukkaa jonottamassa Oikosulun lippuja. Tuntuu että opiskelijaelämä näkyy täällä Maarintiellä vähemmän. Mutta mitä olen tutustunut killan toimintaan niin siellä on tosi paljon aktiivisuutta joka sektorilla ja toiminnan painopiste on varmaan myös hieman muuttunut. Silloin 20 vuotta sitten se oli ehkä enemmän haalarijuhlintaa ja nyt on tullut mukaan urheilua, kulttuuria, opintoihin liittyviä juttuja ja yritysyhteistyötä.

Terveiset killan jäsenille?
On upeaa nähdä että killassa on niin paljon aktiivisia toimijoita tekemässä asioita yhteiseksi hyväksi. Aktiivinen asenne on aina valttia ja kiltatoiminnassa hankittu kokemus antaa varmasti itseluottamusta ja kehittää monia työelämätaitoja tulevaisuutta varten. Saa muuten poiketa työhuoneella tai tarttua hihasta, jos voin olla avuksi.

Oltermannin sauva toimii merkkinä virasta ja sen avaus on harvinaista herkkua. Sisältä löytyvä pergamentti kantaa mm. oltermannien allekirjoitukset.
(Visited 558 times, 1 visits today)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*