KUVAT: StudioMDHR Entertainment Inc
Cuphead on StudioMDHR:n julkaisema tasohyppely, Shoot-em-up ja kärsimyssimulaattori, jossa veljekset Kuppipää ja Mukimies ammuskelevat tulipalloja sormistansa.
Kuppijäbän tarina on hyvinkin kristillinen lastensatu. Kippoveljekset menevät Pannuvaarin ohjeista piittamatta pelaamaan vaarallisia uhkapelejä saatanan kasinolle, jossa häviävät sielunsa vanhalle vihtahousulle. Saatana antaa kupeille mahdollisuuden pitää sielunsa, jahka keräävät muiden pirulle velkaantuneiden sielusopimukset, ja veljekset lähtevät tehtävään sen kummempia mukisematta. Miten sopimukset saadaan irti muilta uhkapelureilta? Vetämällä turpaan, tietysti.
Cuphead on täynnä monenmoisia pomovastuksia, kuten breakoutin kärsinyt pelle hermanni, Tšernobylin ryytimaa, sekä sähköpajan nopat. Vihollisten kyvyt ovat hyvinkin osuvia ironisella tavallaan. Sipuli itkee, viskilasi horjahtelee ja sammakot muuttuvat pelikoneeksi.
Kun Dark Souls -pelisarjan viimeinen osa julkaistiin, youtubettajat etsivät kuumeisesti uutta peliä, minkä kanssa kärsiä ja kirkua subaajilleen. Souls-like lätkä iskettiin jokaiseen vähänkään haastavampaan peliin, kuten Crash Bandicoot N.Sane Trilogyyn ja Piirianalyysiin. Tupperware-simulaattori ei myöskään säästynyt “Is this the dark souls of platformers?” clickbait videoilta.
Kuppijäbä aiheutti paljon tuskaa, kärsimystä, mutta myös onnistumisen tunteita, jos tunnin yöunien menetys voidaan laskea onnistumiseksi. Vaikka pelistä puuttuu nettimoninpeli, sitä voi pelata Steamin kautta remote-playna yllättävän kivuttomasti, vaikka kuvanlaatu saa ajoittain vanhat CRT-televisiot näyttämään teräväpiirrolta.
Onko Cuphead vaikea? On.
Onko se mahdoton? Ei.
Oliko se sentään mukavampi kuin Fourier-analyysin tentti? Nipin napin.
Cupheadin saatan ehkä pelata uudestaankin.
Pelille annan arvosanaksi kupit eteen / kupit taa.
Oheessa video kahden entisen päätoimittajan sekoiluista kippojen maassa.
Leave a Reply