TEKSTI: Panu Oksiala
Pelintekokilpailu Ludum Dare on taas takana ja pitkästä aikaa tuli itsekkin osallistuttua. Ludum Daren ideana on tehdä peli yhden viikonlopun aikana ja siinä on kaksi sarjaa, Compo ja Jam. Compo-sarjassa aikaraja on 48 tuntia ja kaikki pelissä grafiikoista ääniin täytyy tehdä siinä ajassa itse. Jam-sarjassa aikaa on 72 tuntia, sitä voi työstää tiiminä ja esimerkiksi pelin ääniä ei tarvitse tehdä itse.
Kilpailu on perinteisesti alkanut suomen aikaan kello 4 perjantain ja lauantain välisenä yönä tapahtuvalla teeman julistuksella (tällä kertaa ”one room”), josta alkaa raivoisa suunnittelu- ja koodausputki. Jos osallistuminen seuraavaan kilpailutapahtumaan kiinnostaa, niin viimeisen muutaman vuoden aikana vuoden ensimmäinen Ludum Dare on järjestetty huhtikuussa. Lisätietoja löytyy tapahtuman virallisilta verkkosivuilta täältä. Nyt kuitenkin niihin jouluaiheisiin Ludum Dare -peleihin, jotka ingressissäkin luvattiin.
Kutkuttavatko jo tulevat kesätyöt taajuusmuuntajalinjastolla? Eipä hätää, sillä tämä peli tarjoaa lievitystä suurimpaan liukuhihnatarpeeseen! Pelaaja pääsee testaamaan, millaista on työskennellä Joulupukin maagisen pajan laadunvalvonnassa, jossa estetään käsikranaattien ja huumeneulojen päätyminen lahjasäkkeihin.
(pelit aukeavat kuvia klikkaamalla)
Tässä pelissä pelaat saman aikaisesti kahdessa aika-avaruudessa ja yrität pelastaa joulusi. Peli on lyhyt, mutta siinä oli ainakin itselleni täysin uusi jippo. Toimiakseen peli täytyy olla auki yhtäaikaisesti kahdessa selaimen välilehdessä.
Tonttujen laiskotellessa pelaaja ottaa roolin korvatunturin henkilöstövastaavana. Motivoi tontut työn tekoon ennen kuin osakkeenomistajat suuttuvat.
Vaikka tällä pelillä ei olekkaan joulun kanssa mitään tekemistä on se silti ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Mielenkiintoinen tapa esittää perinteisiä peliteorian esimerkkipulmia. Jos tämäkään ei napannut, niin kaikki kilpailuun lähetetyt 2388 peliä löytyvät täältä.